Bezpieczeństwo poruszania się pojazdem ciężarowym w dużej mierze zależy od stanu zamontowanego w nim układu hamulcowego. Tylko sprawnie działający system będzie w stanie zatrzymać samochód na stosunkowo krótkiej ścieżce hamowania i uchronić kierowcę oraz innych uczestników ruchu od wypadku. To właśnie dlatego w TIRach oraz innych ciężkich maszynach umieszcza się układy hamulcowe o dużej mocy, niskiej awaryjności i wysokiej odporności na intensywną eksploatację. Który rodzaj hamulców spełnia te wymagania?
Jakie powinny być hamulce w samochodzie ciężarowym?
Systemy hamulcowe w pojazdach ciężarowych projektowane są tak, aby były w stanie skutecznie zatrzymać masywny i rozpędzony samochód. Takie układy powinny również umożliwiać łatwe dołączenie kolejnych składów oraz kontrolowanie każdego z nich. Ogromnie ważna jest także niska awaryjność oraz stosunkowa łatwość wymiany elementów systemu hamowania. Do pojazdów ciężarowych, przyczep i naczep montuje się takie modele układów hamulcowych, które nie niszczą się szybko, nawet jeśli samochód codziennie przewozi bardzo ciężkie ładunki.
Jakie hamulce stosuje się w samochodach ciężarowych?
Potrzeba wyposażenia samochodów ciężarowych w trwały i stosunkowo niskoawaryjny system hamulcowy sprawiła, że producenci takich pojazdów zaczęli wprowadzać do nich układy pneumatyczne. W przeciwieństwie do powszechnie używanych w autach osobowych modeli hydraulicznych, egzemplarze powietrzne nie nagrzewają się tak bardzo. Podczas używania zapewniają natychmiastową reakcję i krótką ścieżkę hamowania, dzięki czemu nawet ogromny, ciężki pojazd jest w stanie momentalnie zatrzymać się i zapobiec kolizji lub innym wypadkom.
Ważną zaletą hamulców pneumatycznych jest to, że nawet jeśli w tym systemie pojawi się drobna nieszczelność, nie powoduje ona całkowitego zatrzymania pracy układu. Powietrze dostarczane do niego przez sprężarkę wyrównuje ewentualną różnicę ciśnień. W systemie hydraulicznym nawet mała szczelina powoduje wyciekanie płynu hamulcowego, co skutkuje brakiem możliwości efektywnego hamowania. Układy pneumatyczne montowane są w ciężkich pojazdach także ze względu na to, że ich budowa pozwala bez większych przeszkód dołączać do samochodu dodatkowe składy.
Jakie są rodzaje hamulców do samochodów ciężarowych i gdzie znaleźć części?
W pojazdach ciężarowych stosuje się jedno- lub dwurzędowe układy pneumatyczne. Te drugie montowane są przede wszystkim w pojazdach wyposażonych w przyczepy. Różnica między tymi dwoma systemami leży w rozdzielności przewodu odpowiedzialnego za sterowanie hamulcami i tego, którego zadaniem jest dostarczanie sprężonego powietrza do układu. W konstrukcji jednoprzewodowej są one zintegrowane, w dwuprzewodowej — pozostają od siebie niezależne.
Niezależnie od tego, w który system wyposażona jest Twoja maszyna, odpowiednie elementy do hamulców pneumatycznych możesz znaleźć na krajowym rynku. Takie produkty dostarcza na przykład sklep Nadkola.pl — polski sprzedawca specjalizujący się w częściach i akcesoriach samochodowych. Hamulce pneumatyczne tego dostawcy są wykonane z trwałych materiałów i zaprojektowane tak, by bez szwanku znosiły długoletnią, intensywną eksploatację w pojazdach ciężarowych i nie tylko.
- Zewnętrzny materiał partnerski